Rautainen osaaminen näkyväksi

Kun entinen kanakollegani Miia Savaspuro kertoi aloittaneensa freelancer-uransa ja pyysi minulta apua kotisivujensa tekemiseen, ei tarvinnut kahta kertaa miettiä!

En lähtenyt soitellen sotaan

Suuri houkutus olisi ollut aloittaa projekti “tämä menee sukkana maaliin, kun kerta ammattilaisia ollaan molemmat” -asenteella ja kursia jonkun sorttinen pieni perussaitti kasaan. Sen sijaan pidimme Miian ja Lea-Maija Laitisen kanssa ihan perinteisen työpajan, missä pohdimme kuka on Miia Savaspuro, mitä hän tekee, kenelle hän tekee ja niin edelleen. Kotikenttäetu tuntui siinä, että saimme koko konseptointisetin puristettuna pariin tuntiin.

Visu, rakenne ja sisältö konseptin pohjalta

Työpajan pohjalta Lemmu loi hienon graafisen ilmeen ja minä suunnittelin simppelin sivurakenteen: etusivu, kirjat ja palvelut. Listauksen lisäksi jokainen palvelu suunniteltiin omiksi täysin itsenäisinä sisältöinä toimiviksi sivuiksi. Yleensäkin vierastan sellaista suunnittelutapaa, että suunnitellaan hieno etusivu, mutta alisivut jätetään oman onnensa nojaan olemaan mitä sitten ikinä ovatkaan. Jokaisen sivuston alisivun pitää voida perustella olemassaolonsa ja olla lukijalle merkityksellinen. Myös Googlen logiikan mukaan “every page is a landing page”; koskaan ei tiedä, mistä ovesta asiakas tulee sisään, joten punainen matto pitää olla kaikilla kynnyksillä.

Tekstin pituus ei ole ongelma – sisällöttömyys on

Työpajassa keskustelimme palveluita esittelevien tekstien pituudesta. Koska kirjoittaminen on Miian leipätyötä, niin rohkaisin häntä perinteiseen reiluun mittaan. Valitettavan usein monimutkaisetkin kokonaisuudet typistetään verkkosivuilla parille typerälle riville. Unohdetaan, että samat asiat, jotka toki pitää pystyä ilmaisemaan selkeästi ja napakasti, on myös avattava yksityiskohtia myöten. Tekstin pituus ei ole ongelma – sisällöttömyys on. Tämä on tärkeää etenkin Miian sivustolla, kun myytävät tuotteet ovat abstraktimpia kuin hartiahieronta tai löhösohva. Palveluistaan Miia kertoikin niin, että hänen asiakkaansa ymmärtävät mitä ovat ostamassa – priimaa.

On tutkittu * että 79 % nettisivujen kävijöistä ei lue nettisaittien sisältöjä, he vain silmäilevät. Saman tutkimuksen mukaan 16 % kävijöistä lukeekin lähes kaiken. Vikaan mennään siinä kohtaa, jos ajatellaan tuon 79 %:n olevan ensisijainen kohderyhmämme. Se johtaa siihen harhaan, että nettitekstien pitäisi itseisarvoisesti olla lyhyitä. Meidän on aivan turha yrittää kääntää 79 %:n päitä, mutta jos epäonnistumme vakuuttamaan ne 16 prosenttia kävijöistämme, jotka lukevat kaiken – sanasta sanaan – olemme hukassa. Kirjoitetaan heille, koska juuri he ovat meidän asiakkaitamme.

Nielsen Norman Group: “How users read on the Web”