Portfolio

Kokoomuksen kamppissaitti

Keissi: Eurovaalisivuston projektinhallinta, konsepti, design ja toteutus tiimityöskentelynä.

Kokoomuksen eurovaalisivusto on suurin projekti, jonka olen toteuttanut. Haasteena vaalikampanjasivustoissa on kampanjoiden nopea tempo. Kun suunnitelmat alkavat loksahdella paikoilleen, jää toteutukseen vain niukalti aikaa, ja silti muutoksia tulee paljon. Niin kävi nytkin. Etusivusta julkaistiin vajaan kahden kuukauden aikana kuusi hieman eri versiota ja sivustolle lisättiin lennossa kolme suurempaa aliosiota.

Sivusto otti isot ruudut näyttävästi haltuunsa, ja pienillä näytöillä se oli mukavan appimainen. Pyrin kuitenkin siihen, että sivun käyttökokemus olisi mahdollisimman samankaltainen ja tunnistettava eri päätelaitteiden välillä. Valikko oli sama riippumatta päätelaitteesta tai näyttökoosta – kun opit sen kerran, osaat sen aina.

Suunnittelua ohjasi myös ajatus ”every page is a landing page”. Mielestäni se tarkoittaa sitä, että jokaisen sivun tarkoitus, visuaalisuus, sisältö ja käytettävyys hiotaan sellaiseksi, että on aivan sama, minkä sivun kautta käyttäjä tulee sivustolle. Että käyttäjä kokee aina tulleensa oikeaan paikkaan ja tietää, mihin ja miten hänen tulee sivuilla edetä.

Jokainen yksittäinen sivu ja artikkeli optimoitiin somejakamista ajatellen. Kun käyttäjä jakoi artikkelin Twitterissä tai Facebookissa, tarjottiin hänen jaettavakseen valmiiksi lyhennetty viesti – ei pelkästään satunnaista tekstinpätkää sivun alkupuolelta. Myös Facebookin uutisvirtaan siirtyvät kuvat käsiteltiin vastaamaan vaatimuksia.

Vaalipäivänä sivustolla rikottiin Kokoomuksen kaikki aiemmat kävijäennätykset. Samoin kävi mobiilin käyttöasteen osalla. Vaalipäivänä yli joka toinen tuli sivustolle kännykällä tai tabletilla.

Mitä opin: Opin, mitä tiimityö on hedelmällisimmillään. Aiemman kokemuksen perusteella olin varautunut viimehetken muutoksiin, joten Foundationin valmiit kirjastot ja dokumentaatio tulivat tarpeeseen ja tutuiksi kampanjan tiukoissa käänteissä. Pääsin harjoittelemaan SVN:n peruskäyttöä.

Tiimissä mukana: Taru Staudinger (graafinen suunnittelu), Tiina Kaakkunen (copy writing), Anniina Iskanius (konseptointi, poliittinen suunnittelu), Lasse Pipinen (kampanjaviestintä), Lauri Laatikainen (WP-lisäosakehitys), Matias Kontio (verkkomarkkinointisuunnittelu), Kirsi Piha (strateginen viestintä), Jukka Manninen (poliittinen suunnittelu), Sanna Kalinen (kenttä- ja järjestötoiminta), Taru Tujunen (kampanjapäällikkö)